DSC09648

ABB’s Mission to Zero inspireert exposanten Kunststoffenbeurs

Net zero, circulaire producten, alles elektrisch: thema’s die komende jaren hun stempel gaan drukken op de kunststofverwerkende industrie. Hoe begin je daaraan? Open communiceren met al je stakeholders, samenwerken, leren. Maar vooral: begin ermee. “Verduurzaming is echt een plicht; we hebben maar één aardbol en één toekomst, of we dat nu leuk vinden of niet”, zegt Ali El Abbassi, Site Manager ABB in Ede. 

De vestigingsmanager van de Nederlandse ABB-fabriek in Ede gaf bij de kick-off van Kunststoffenbeurs 2023 een keynote lezing over Mission to Zero. Duurzaamheid is dit jaar een van de thema’s op de beurs voor de kunststoffenindustrie in de Benelux. Wat kunnen bezoekers leren van koplopers als ABB, dat tegen 2030 alle vestigingen wereldwijd CO2 neutraal wil maken? Drie jaar geleden is daarom het programma Mission to Zero gelanceerd.

Elektrisch spuitgieten: 75% energiebesparing

ABB produceert in Ede inbouwdozen en inbouwkasten voor de Nederlandse markt. Van de 75 medewerkers in de vestiging, werken er zo’n 60 in de productie. Daar staan vijftig spuitgietmachines voor de productie van de inbouwdozen die achter vrijwel elk stopcontact in een Nederlands huis schuilgaan. Deze spuitgietmachines zijn inmiddels allemaal elektrisch. “In zes jaar tijd hebben we alle spuitgietmachines omgebouwd van hydraulisch naar elektrisch. Dat bespaart 75% energie per kilo product”, zegt Ali El Abbassi over deze stap, die al ver voor de start van Mission to Zero in gang is gezet. Vorig jaar verbruikte de vestiging zo’n 3 miljoen kWh – groene - stroom, goed voor 690 ton CO2-emissie. Inmiddels liggen er 1250 zonnepanelen op het dak van het nieuwe magazijn, waarmee ruim 7% van de elektriciteitsbehoefte wordt ingevuld. “Dat scheelt 50 ton CO2-uitstoot.” 

In zes jaar tijd hebben we alle spuitgietmachines omgebouwd van hydraulisch naar elektrisch. Dat bespaart 75% energie per kilo product. - Ali El Abbassi

 

Hele supply chain meenemen

Mooie cijfers, die tegelijkertijd duidelijk maken dat de weg naar zero emissie veel meer vraagt dan het plaatsen van zonnepanelen. Mission to zero is geen weg die ABB in z’n eentje kan afleggen, constateert Ali El Abbassi. “Je kunt zoiets niet intern realiseren. We moeten de hele supply chain meenemen. En dat geldt net zozeer voor de medewerkers.” Als je niet het hele team meeneemt op weg naar nul emissie, dan kom je er niet, is zijn overtuiging. Bewustwording is een eerste stap. Sense of urgency dat er echt iets moet veranderen, zo drukt El Abbassi het in zijn eigen woorden uit. Daarna volgen meten en kennisdelen. “Beperk dit niet tot de managementlaag maar betrek de hele organisatie erbij. Zorg dat iedereen in dezelfde golflengte staat. Duurzaamheid is geen managementshow; informeren van alle medewerkers is dagelijkse kost. Dit gaat echt over verandermanagement.” Zo is er in Ede elke dag om 9 uur op de afdeling een standup meeting, waar resultaten worden gedeeld en knelpunten worden besproken. “Door te communiceren hoop je dat de medewerkers de mindset meenemen in hun privéleven.” 

Duurzaamheid is geen managementshow; informeren van alle medewerkers is dagelijkse kost.


Inzicht krijgen

ABB ontwikkelt als concern verschillende tools die bedrijven ondersteunen in hun transitie naar een net-zero bedrijf, dat geen CO2 meer uitstoot. Slim monitoren van je energieverbruik is volgens de sitemanager in Ede noodzakelijk. ABB Ede heeft de verduurzaming tegelijk aangegrepen om te beginnen met de digitale transformatie. Met ABB Ability creëert ABB een dashboard waarop tot op het niveau van elke machine het energieverbruik kan worden gevolgd. Daar kunnen weer CO2-emissies aan gekoppeld worden, zodat je daar beter inzicht in krijgt. Begin volgend jaar wil ABB een WKO-installatie (warmte-koude opslag) bouwen die een de fabriek van het gas zal afhalen. Dan wordt enkel nog hernieuwbare energie ingezet. Nu verbruikt de vestiging nog zo’n 80.000 m3 aardgas, goed voor 190 ton CO2. De nieuwe sturingstechnologie voor de klimaatbeheersing moet het energieverbruik met 30% reduceren. 

Circulaire productketen

Mission to Zero draait echter niet alleen om energie. ABB Ede wil ook circulair worden om op lange termijn grondstoffen te sparen. Een van de eerste stappen is het halveren van het afval in het spuitgietproces. Ali El Abbassi: “Nu hebben we 5% van ons productievolume als afval, dat willen we halveren. Tegelijker verhogen we de inzet van granulaat en gerecycleerd materiaal.” Dat ABB met Mission to Zero de juiste weg bewandeld is voor Ali El Abbassi wel duidelijk. “Verduurzaming is een plicht. Verbeter continu en wacht niet op een perfecte wereld.” Want de perfecte oplossingen bestaan niet, daar is hij gaandeweg het traject al achter gekomen. Onderschat zo’n traject niet, waarschuwt hij. “Ik had er het eerste jaar eigenlijk een fulltime projectmanager op moeten zetten. Je moet veel stakeholders betrekken, daar moet je de ruimte en de tools voor bieden.”

Dat het zin heeft, tonen de resultaten die het ABB-team in Ede tot nog toe heeft behaald. In december 2022 was de vestiging qua energieverbruik als CO2 neutraal. Weliswaar met nog een stuk compensatie voor het gasverbruik, als de WKO-installatie eind dit jaar operationeel is zal de vestiging echt 100% CO2 neutraal zijn.

De Kunststoffenbeurs vindt dit jaar plaats vindt op 20 en 21 september plaats. Belangstelling om als exposant mee te doen? Hier vind je alle informatie.